قطار شینکانسن Shinkansen که به نام قطار بولت نیز شهرت دارد، یک شبکه گسترده از قطارهای سریعالسیر در کشور ژاپن است. شبکه راه آهن ژاپن از قطارهای بسیار سریع و مدرن برای حمل و نقل مسافران در سراسر کشور استفاده میکند. نام قطار شینکانسن در زبان ژاپنی به معنای “راه آهن شین” است که از قرارگیری دو کلمه “شین” به معنی “جدید” و “کانسن” به مفهوم “راه آهن” در کنار یکدیگر تشکیل شده است.
خطوط ریلی شینکانسن در سال 1964 و با راه اندازی خط ریلی میان شهرهای توکیو و اوزاکا افتتاح شد. خط توکیو و اوزاکا با نام توکایدو شناخته میشود که مسافتی در حدود 532 کیلومتر دارد. قطار شینکانسن این مسافت را در کمتر از 2 ساعت طی میکند. قطارهای شینکانسن از انرژی الکتریکی بهره میبرند و سرعت آنها به 335 کیلومتر در ساعت میرسد.
در واقع این قطارها از سامانههای پیشرانش الکتریکی و مغناطیسی Maglev و همچنین نیروی برقی جریان مستقیم Electric Multiple Unit استفاده میکنند. از ویژگیهای خطوط ریلی میتوان به راحتی، امنیت، زمانبندی بسیار دقیق و سرعت بالا اشاره کرد. قطارهای ژاپن یکی از نمادهای پیشرفت فناوری در حمل و نقل ریلی جهان به حساب میآیند. اگر احیانا تور ژاپن خریداری کردید، می توانید ب استفاده از این قطار در کم ترین زمان ممکن از تمامی جاذبه های گردشگری ژاپن دیدن کنید.
تاریخچه قطار شینکانسن
همانطور که اشاره شد تاسیس خطوط ریلی قطار شینکانسن ژاپن به سال ۱۹۶۴ باز میگردد. تا پیش از آن حمل و نقل ریلی در ژاپن با استفاده از قطارهای بخاری و الکتریکی کم سرعت انجام میشد. اما با تاکید دولت بر پیشرفت و رشد اقتصادی، حمل و نقل سریع و کارآمد به یک نیاز مبرم بدل شد. از این رو دولت وقت تصمیم به ایجاد یک سیستم قطار سریعالسیر در ژاپن گرفت. بنابراین پروژه شینکانسن با همکاری دولت، شرکت خطوط راهآهن ژاپن و شرکت ملی راهآهن ژاپن آغاز شد.
نخستین خط شینکانسن با نام توکایدو بین توکیو و اوزاکا در ۱۴ اکتبر ۱۹۶۴ به بهرهبرداری رسید. این خط حدود ۵۲۶ کیلومتر طول دارد و قطارهای آن با سرعت حداکثر ۲۲۶ کیلومتر در ساعت میان این دو شهر در رفت و آمد هستند. این افتتاحیه موفقیت بسیار بزرگی بود و قطار شینکانسن توانست به عنوان یکی از نمادهای پیشرفت و توانمندی ژاپن در حمل و نقل شناخته شود.
پس از موفقیت خط توکایدو، شبکه ریلی شینکانسن در طول سالها توسعه یافت و خطوط جدیدی مانند خط سانیو، خط توهوکو و خط کیوشو نیز افتتاح شدند. علاوه بر این سرعت قطارها بهبود یافت و در برخی از خطوط به سرعت حداکثری ۳۲۶ کیلومتر در ساعت رسیدند. شرکت ملی راهآهن ژاپن در سال ۱۹۸۷ ورشکسته شد و شرکت خطوط راهآهن ژاپن JR Group مسئولیت اداره و بهرهبرداری از شبکه قطارهای شینکانسن را بر عهده گرفت. از آن زمان به بعد قطار شینکانسن همچنان در حال توسعه است و تکنولوژیها و خطوط جدیدی به آن افزوده میشود. اولین خط در سال ۱۹۶۴ به بهره برداری رسید.
ویژگیهای قطارهای شینکانسن
قطار شینکانسن به دلیل ویژگیهای منحصر به فردی که دارد به عنوان یکی از نمادهای پیشرفت و فناوری ژاپن شناخته میشود و در سراسر جهان معتبر و محبوب است.
- سرعت بالا: قطارها با سرعت بسیار بالا حرکت میکنند. سرعت حداکثر آنها میتواند بین ۲۰۰ تا ۳۳۵ کیلومتر در ساعت باشد. این سرعت بالا زمان سفرها را به شدت کاهش میدهد و امکان سفر سریع بین شهرها را فراهم میکند.
- راحت و کم صدا: این سیستم با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته طراحی شدهاند تا سفری راحت و آرام را برای مسافران فراهم کنند. طراحی داخلی آنها با توجه به راحتی مسافران، امکاناتی مانند صندلیهای فوق العاده نرم، فضای بزرگ برای پاها، تهویه مطبوع و اتصال به اینترنت بیسیم را در اختیار مسافران قرار میدهد.
- امنیت: قطار شینکانسن به سیستمهای امنیتی پیشرفته مجهزند. این سیستمها شامل کنترل ورود و خروج مسافران، دوربینهای نظارتی، سیستمهای ضد حریق و سیستمهای اطفاء حریق میشوند. این اقدامات در حفظ ایمنی مسافران و جلوگیری از وقوع حوادث تاثیر بسزایی دارد.
- دقت زمانبندی: شینکانسن با دقت بسیار بالا در زمانبندی ورود و خروج از ایستگاهها عمل میکنند. به طور معمول میزان تاخیر آنها کمتر از یک دقیقه است. این دقت در زمانبندی به مسافران اطمینان میدهد که میتوانند سر وقت و بدون تاخیر به مقصد خود برسند.
- پایداری زیستمحیطی: این سیستم از نظر پایداری زیستمحیطی بسیار مطلوب هستند. با استفاده از سیستمهای پیشرانش الکتریکی، این قطارها آلودگی هوا را به حداقل میرسانند. همچنین از تکنولوژیهای انرژی بازیافتی نیز برای بهینهسازی مصرف انرژی در قطار شینکانسن استفاده میشود.
معرفی قطارهای شینکانسن
خطوط قطار شینگاسن به لوکوموتیوهای مختلفی مجهز است که هر کدام نام و ویژگیهای منحصر به خود را دارند. این نامها تنها چند نمونه از شینکانسن هستند و هر خط و قسمت از شبکه دارای نام خاصی است. لازم به ذکر است که هر نام به نوع خدمات، سرعت و مسیر قطارها اشاره دارد.
- قطار هیکاری Hikari: این نام به قطارهایی اطلاق میشود که در مسیرهای اصلی شینکانسن فعالیت میکنند. قطارهای هیکاری بسیار پرسرعت هستند و خدمات رفاهی بسیار مناسبی به مسافران ارائه میدهند.
- قطار کوداما Kodama: قطارهای کوداما در خطوط کوتاه و میان شهرهایی با فاصلههای کوتاه و ایستگاههای بینی در مسیرها فعالیت میکنند. به بیانی دیگر از این قطارها در مسیرهای با ترافیک بالا استفاده میشود و ایستگاههای کوچکتر را پوشش میدهند.
- قطار نوزومی Nozomi: قطارهای نوزومی سریعترین و مدرنترین لوکوموتیوهای خطوط قطار شینکانسن هستند. آنها در مسیرهای اصلی و بین شهرهای مهمی مانند توکیو و اوزاکا در رفت و آمدند. قطارهای نوزومی به ندرت ایستگاههای بینی را پوشش میدهند و زمان سفر بسیار کوتاهتری دارند.
- قطار هایپر آکس Hayabusa: قطارهای هایپر آکس از خطوط توکیو به مناطق شمالی ژاپن مانند هوکایدو، فعالند. این قطارها سرعت بسیار بالایی دارند و خدمات مدرنی ارائه میدهند.
- قطار توهوکو شینکانسن Tohoku Shinkansen: این خط در منطقه توهوکو در ژاپن واقع شده است و قطارهایی با نامهای مختلفی مانند قطار هایپر آکس، قطار هیکاری و قطار کوداما در این خط مشغول به فعالیت هستند. استفاده از سیستم پیشرانش الکتریکی آلودگی هوا را به حداقل میرساند.
وقتشناسی و ایمنی
حرکت و ورود و خروج از ایستگاه قطار شینکانسن با دقت و درست طبق زمانبندی انجام میگیرد. تاخیرهای آنها کمتر از یک دقیقه است. این دقت در زمانبندی به مسافران اطمینان میدهد که میتوانند بدون تاخیر به مقصد برسند. علاوه بر این قطارهای شینکانسن در طول روز و در فواصل زمانی منظم از ایستگاهها عبور میکنند. این فراوانی سرویس به مسافران امکان میدهد در زمانهای مختلف از روز سفر کنند و به تناسب نیاز خود گزینه مناسبی را انتخاب نمایند.
قطار شینکانسن از سیستمهای کنترل ایمنی پیشرفتهای برخوردار هستند که شامل رمزگشایی دربها، کنترل ورود و خروج مسافران، نظارت تصویری از وضعیت ایستگاهها و خطوط و سیستمهای اطلاعرسانی و هشدارهای اضطراری است. این سیستمها به عملکرد ایمن قطارها کمک میکنند و هر گونه خطری را به سرعت تشخیص میدهند.
پرسنل قطارهای شینکانسن آموزشهای مناسبی در زمینه ایمنی میبینند و با تکنیکها و روشهای صحیح برای مدیریت و واکنش به وضعیتهای اضطراری آشنا میشوند. این آموزشها و آگاهیها به ایمنی سفر مسافران کمک میکنند. گفتنیست که سازههای بستر ریلی و تونلهای قطار با استانداردهای بالایی طراحی و ساخته شدهاند. این سازهها قادر به مقاومت در برابر زلزله و شرایط آب و هوایی سخت هستند و ایمنی مسافران را تضمین میکنند.
خطوط قطار شینکانسن
- خط توکایدو Tokaido Shinkansen: این خط اولین خط شینکانسن است که بین توکیو و اوزاکا قرار دارد. این راه آهن ۵۲۶ کیلومتری در سال ۱۹۶۴ به بهرهبرداری رسید. خط توکایدو مشهورترین و پر مسافرترین خط شینکانسن است.
- خط سانیو Sanyo Shinkansen: این خط از شهر فوکوئوکا در استان یاماگوچی به شهر هاکاتا در جزیره کیوشو امتداد دارد.
- خط توهوکو Tohoku Shinkansen: این خط از توکیو به سمت شمال به ناحیه توهوکو میرسد. خط توهوکو در سال ۱۹۸۲ با هدف اتصال توکیو به میاگی پس از زمین لرزه نیگاتا به بهرهبرداری رسید. این خط در حال حاضر به منطقه هاکوداته و آریما در استان هوکایدو نیز گسترش یافته است.
- خط کوکوریکو Hokuriku Shinkansen: این خط از شهر اومئو در استان شیزوکا به شهر کانازاوا در استان نیگاتا میرسد. خط کوکوریکو در سال ۲۰۱۵ به بهرهبرداری رسید و مناطق شمال غربی ژاپن را به توکیو متصل میکند.
- خط کیوشو Kyushu Shinkansen: این خط در جزیره کیوشو در جنوب غربی ژاپن قرار دارد و از شهر فوکوئوکا به شهر کاگوشیما امتداد مییابد. خط کیوشو در سال ۲۰۱۱ به بهرهبرداری رسید و ارتباط سریعی را بین جزیره کیوشو و سایر مناطق ژاپن فراهم کرد.
امیدواریم که از خواندن نوشته قطار شینکانسن لذت برده و برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره و همچنین موضوعاتی قبیل تورهای گردشگری، اقامت و ویزا از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت و شماره 02145419 با کارشناسان مجرب مجموعه ما در ارتباط باشید.
بدون دیدگاه